Varanasi, Uttar Pradesh, Bangkok en 36 graden

Het is zover, de maand in India is nu echt voorbij. Na ruim 4 weken genoten te hebben van alle indrukken, het hectische en chaotische straatbeeld en de ongelofelijke gastvrijheid ben ik alweer in Bangkok! We verblijven hier in een enorm gezellige wijk in Bangkok, vol met kleine restaurantjes, winkeltjes en lichtjes. Overal klinkt muziek en het is hier tropisch warm, zo'n 30 graden, waardoor het vakantiegevoel volop aanwezig is.

Maar voordat ik in het Zuid Oost Azie avontuur ga duiken, zal ik aandacht besteden aan het afscheid in India, aan de ongelofelijke stad Varanasi en de armoede in Uttar Pradesh. Want de afgelopen maand is een fantastische ervaring geweest, ik kan oprecht zeggen dat ik verliefd geworden ben op India en zeker zal proberen een tweede bezoek aan dit land te plannen. Want, zoals de locals zeggen, India bestaat eigenlijk uit 6 verschillende landen (deelstaten), elk met een eigen taal en cultuur. Dus er is nog genoeg te zien!

Uttar Pradesh

Het grootste deel van mijn tijd in India heb ik doorgebracht in de deelstaat Uttar Pradesh (‘UP' zoals de meesten zeggen), de meest achtergebleven staat met de meeste armoede. Dit heb ik dan ook terug kunnen zien aan de toestand in de dorpen, de huizen van de mensen en het straatbeeld in Varanasi, waar mensen en baby's letterlijk voor de poort van ons huis lagen; vies en helemaal onder de vliegen.

Afscheid van Mirpur en Indara

Het afscheid wat ik heb gekregen van de kinderen van de school en van Shaila, Jessy, Florine en Anthony Samy, was zo ongelofelijk dat ik me afvroeg waar ik het aan had verdiend. De kinderen van de school dansten en zongen, Shaila (directrice van de school) overlaadde me met complimenten en lovende woorden, ik kreeg bloemen en zelfs cadeaus! Een sjaal van de mensen in Mirpur en een Indiase jurk van Anthony Samy. Al met al een erg fijne afsluiting van een erg fijne tijd.

Varanasi

Ondanks de viezigheid en de armoede in Varanasi, is het een geweldige ervaring geweest om deze stad te bezoeken! Varanasi is het pelgrimsoord van het Hindoeisme, wat je terug ziet in de vele Hindoe tempels, de altaartjes op straat waar Hindoe goden worden aanbeden en aan alle activiteiten rondom de heilige rivier de Ganges die dwars door Varanasi heen stroomt. Het was heel bijzonder om het leven rondom de rivier te zien. Op de oever krioelen koeien, mensen, boten en pelgrims door elkaar. Centraal ligt een heilige verbrandplaats op de oever. Op deze plaats verbranden de Hindoes hun lijken, in de open lucht en in het openbaar, met behulp van een stapel takken.

Zodra het donker wordt beginnen diverse Hindoe rituelen op de oever. Iedere avond rond 19.00 uur worden er hele ‘shows' / rituelen opgevoerd om de Hindoe goden te eren, erg mooi om al het vuur en de lichtjes te zien in het donker en vanaf het water! Op het moment van de Hindoe rituelen bevonden we ons namelijk in een houten roeiboot op de rivier, tussen talloze drijvende brandende kaarsjes, wat een erg romantisch beeld gaf. Sanjay, woont in Varanasi en begeleidde me tijdens mijn verblijf daar, wist namelijk van de rituelen, waardoor hij Shaila en mij op het juiste tijdstip naar een bootje kon loodsen.

Een ander aspect waar je aan kunt zien dat Varanasi een pelgrimsoord is, zijn de vele kaalgeschoren vrouwen die je ziet lopen. Dit zijn vrouwen uit Zuid India, die op pelgrimstocht zijn naar Varanasi en hun haar offeren aan de heilige rivier de Ganges.

Holi

Ik had het geluk om tijdens Holi in Varanasi te zijn. Holi is het meest belangrijke festival voor de Hindoes en vindt ieder jaar plaats rond 1 maart. Holi duurt officieel 1 dag, maar dagen voor Holi begint iedereen elkaar al onder te smeren met een mix van felgekleurd kleurenpoeder en water. Holi is het festival van het licht en de kleur, waardoor iedereen er dus felgekleurd bijloopt en er rond middernacht overal vuren worden aangestoken in de stad. Op veel van deze vuren worden poppen van Hindoe goden vastgebonden, als onderdeel van de offering.

Ook is het regelmatig gebeurd dat de riskja waar we in zaten, staande is gehouden door tientallen Holi vierende jongeren. Ze laten de riskja dan pas weer gaan nadat ze geld hebben gekregen voor hun festiviteiten. Ik vond dit geen normaal onderdeel van een feest, maar Sanjay (local, dus hij zal het weten) vond dit de normaalste zaak van de wereld. Dus maar gewoon geld gegeven en doorgereden.

Hitte en uitlaatgassen

Ik ben in precies de juiste maand in India geweest! De laatste paar weken voelde je de temperatuur iedere dag toenemen en zoals de lokale mensen zeggen, na Holi is de zomer ingetreden. Toen ik India verliet was het dan ook al een paar dagen zo'n 36 graden. In combinatie met de vele uitlaatgassen, stof en viezigheid, ben je na een aantal uur op straat bijna net zo donker als de Indiers zelf.

Grappig detail is dat ik Dehli opeens heel schoon en overzichtelijk vond na een maand in UP. Ook het hotel waar ik in Dehli sliep (ik had ook in dit hotel geslapen toen ik 2 dagen in India was) kon ik veel meer waarderen na wat India ervaring.

Al met al is India een geweldige ervaring geweest! Na een week India had ik het gevoel dat ik er al een maand was door de vele indrukken, maar de gehele maand is voorbij gevlogen! En nu ik in Bangkok ben en zie dat het hier veel schoner etc. is dan in India, denk ik dat ik de ultieme vuurdoop heb gehad en op het meeste ben voorbereid!

Foto's en telefoonnummer

Ik ben op dit moment bezig om foto's te uploaden van mijn laatste weken India, Varanasi en de Ganges. Als het goed is kan je de nieuwe foto's dus bekijken via www.flickr.com/mirjamstevens

Ook heb ik een nieuw internationaal telefoonnummer, waar ik de komende 5 maanden op te bereiken ben. Het nummer is +37 25 933 58 56.

Reacties

Reacties

Inge

Lieve zus,
Wat fijn dat je goed op je nieuwe plek bent beland :)
Ik ben benieuwd naar je foto's van de laatste tijd in India!
Heel veel plezier.
Liefs xxx

Frank

Wat een prachtig verhaal en ontroerende foto's heb je gemaakt, Mirjam!
Liefs,
Frank

Joos

Lieve Mir, wat fijn dat je vlucht goed is verlopen, heb je Thomas al gezien?? En super dat je tijdens Holi in Varanasi was, ik heb wat dingen over Holi gezien en dat lijkt me echt zo super gaaf om mee te maken. Ik zal je snel nog smsen...xxxxx

Cathy

Wat een toeval Mirjam! Was gister aan het denken dat ik alweer veel te lang niets van je gehoord had!
Maar dit maakt alles goed :) wat een geweldig verhaal zeg! Het klinkt echt als een fantastische ervaring en de foto's benadrukken dit dan nog een keer extra!
Ik hoop dat je in je andere landen ook zo'n tijd tegemoet gaat. Is Thomas ook al in Thailand? Heel veel plezier meis!
xx

Lisanne

Hee Lieve Mirjam!!
Echt super om over al je avonturen te lezen! Echt heel bijzonder allemaal en de foto's zijn ook prachtig! Heel veel plezier komende tijd in Bangkok! Xxx en veel liefs!

Marije

Mirrie!!

Hey lief schaap! Echt leuk om weer al die verhalen te lezen! En wat zie je er goed uit!! Je straalt helemaal op al je foto's, en je bent helemaal ingeburgerd qua kleren! Staat je goed hoor, zo'n jurk! :P

Is Thomas er al? Ook wel erg leuk om al die indrukken 'live' met iemand te kunnen delen. En gewoon erg leuk om elkaar weer te zien natuurlijk!

Geniet lekker van alle indrukken die je daar krijgt en ik hoop dat je het nu net zo naar je zin krijgt als de afgelopen maand!

Heel veel plezier, dikke kus, nog dikkere knuffel!

Marije

Jos

Lieve Mirjam, goed om te weten dat je reis naar Bangkok goed verlopen is. Knappe timing, met een uurtje verschil met Thomas! Ik vond het wel raar om hem te zien vertrekken naar zo'n ver oord. Met een rugzak die ik wel kon dragen maar niet van de grond op mijn rug kon krijgen! Blijkt ie vol te zitten met spullen voor jou, maar ik weet niet of dat helemaal waar is...Liefs en kus voor Thomas!

dory@sebastian.nl

Lieve Mirjam en Thomas, Allereerst bedankt voor je lieve kaart uit Agra van de Taj Mahal en je telefoontje van het vliegveld. Ik heb toen geprobeerd jou te bellen,maar kreeg een voicemail die ik ingesproken heb. Nu weet ik jullie goede nummer en zal ik binnenkort wel een keer bellen. Fijn dat jullie nu samen verder alles kunnen beleven. Tot heel gauw en inmiddels veel plezier en een knuffel voor allebei OMA DORY

Alexa

Lieve Mirjam,

ik vind het echt geweldig te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt. Het is zo veel, alleen al in India, en nu begin je aan het tweede deel van je avontuur. Heb je de afgelopen maand eigenlijk veel heimwee gehad? Dat vroeg ik me nog af, omdat ik er niks heb gelezen. Maar nu dus Bangkok! Wat een verandering lijkt me.. maar zeker super indrukwekkend! Ik wens jullie, want Thomas is er al neem ik aan, heeeel veel plezier en avontuur.

Veel liefs van je nichtje

Felice

Wauw Mir! Wat ontzettend gaaf dat India zo'n indruk op je heeft gemaakt, nu komt er dus een nieuw land bij op mijn lijstje!! Absoluut een cultuur waar ik een keer kennis mee wil maken!!
Spreek je snel weer! Geniet van Bangkok!!

Maartje

hammieee! wow hoe lang ben jij bezig geweest met dit verhaal haha:p wat is die maand snel gegaan zeg! echt zo cool je verhalen! bevalt bangkok goed? wat grappig dat het daar zoveel schoner is dan india, had ik zelf niet echt verwacht!
nou geniet schattie! je mist niets aan het saaie en koude NL in ieder geval! kussss

Kim

Hee Mirrie!!
Wat een spannende verhalen allemaal weer!! Ook mooie foto's! India klinkt echt prachtig, maar misschien wel blij dat je nu weer heel even in wat modernere sferen bent? En natuurlijk met Thomas!! Ik ben blij om te zien dat jij je haar niet geofferd hebt trouwens ;) Nou heeeel veel plezier met wat nu komen gaat, ik hou het in de gaten, kan ik misschien nog inspiratie opdoen!! Ook de groeten aan thomas!! Oh en natuurlijk bedankt voor je mooie kaart aan het dispuut! Moest wel lachen om de envelop, iemand had er ook iets opgekrabbeld aan de achterkant in het thais denk ik.. :)

Minke

Hey Mir!
Naar aanleiding van je sms keek ik even op je fotosite en waarempel weer een hoop nieuwe belevenissen en prachtige plaatjes! Wat zien jullie veel! En ook echt mooie hotels, die ene met dat zwembad en zo'n romantisch binnenplaatsje... wauw! En wat is het verhaal achter die baby??
Maareh naast al die mooie dingen om te zien natuurlijk een hele belangrijke vraag: hebben ze er ook lekker eten??? :P Ik ken je inmiddels een beetje hihi. Nouja ik kan alleen maar zeggen ga zo verder met mooie dingen zien en beleven en ik zal je fotosite in de gaten blijven houden!
Liefs

Marije

Lieve Mir en Thomas,

Lekker, hoor, al die gefrituurde beestjes! :P
Jullie maken me wel een beetje bang, hoor! Ik moet nog naar Thailand en ik ben al zo'n makkelijke eter.. Hahaha!

Je hebt weer mooie foto's foto's!!

Liefs, Marije

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!