Ozzie's, barbies, wildlife, Great Ocean Road en.... Bali!

G’day!

Inmiddels is het dik 2,5 week geleden dat ik vanuit Sydney richting Melbourne ben vertrokken, samen met 4 vrienden uit Israel en hun jeep (!). Het geluk was weer ongelofelijk aan mijn zijde: ik had tot aan zaterdagochtend geboekt in Sydney en wanneer wilden zij graag vertrekken richting Melbourne? Juist: zaterdagochtend! Samen hebben we bijna 3 dagen in de auto gezeten en ontdekt hoe HUGE Australia is, de rit Sydney – Melbourne ging dan ook gepaard met 1 nacht in the middle of nowhere en 1 nacht in de auto langs de weg, ook in de middle of nowhere. Allemaal reisgevoel verhogend!

De afgelopen weken ben ik in Melbourne en Phillip Island geweest, heb ik de Great Ocean Road helemaal gezien, geslapen tussen de kangaroos en berg beklommen in Grampians National Park en heb ik vele wijnen geproefd in de Barossa wijnvalleien van zuid Australië. En voor de komende weken staat er nog veel meer op het programma! Australië voelt bijna als 1 grote speeltuin met ongelofelijk veel mogelijkheden!

Melbourne & Phillip Island

De eerste week in Melbourne heb ik samen met Jahel, Avi, Tammy en Eran ( 4 Israëliërs) doorgebracht, eerst hebben we het grote centrum uitgebreid verkend en later st. Kilda (een suburb vol met hoeren, feesten en het strand). Melbourne bleek een stad waar ongelofelijk veel te doen is en waar je minder snel van je geld wordt beroofd dan in Sydney, een fijne stad om een tijd te blijven dus! 1 van de hoogtepunten van de tijd in Melbourne was de rit naar Phillip Island, een eiland ten zuiden van Melbourne dat in zijn geheel bestaat uit national parks en waar het vol zit met koala’s, kangaroos en pinguins. We zijn zo dicht bij de koala’s en de kangaroos gekomen dat ik ze bijna aan kon raken (zie foto’s!) en ’s avonds kwamen honderden Little Pinguins onder onze neus uit de zee gewaggeld, op weg naar hun huisjes voor de nacht. Ook hier zagen we ze zo dichtbij! Heel bijzonder.

Na een week in Melbourne kwam Anouk (vriendin van David) mij vergezellen en zijn de Israëliërs verder gereisd richting Adelaide. Anouk en ik zijn een paar dagen samen in Melbourne gebleven en daarna samen richting de Great Ocean Road en Adelaide gegaan. Zij blijft tot 18 juni in Australië en ik ga op 15 juni de outback en de woestijn in richting Alice Springs, dus in totaal reizen we dik 2 weken samen!

Barbies, Brekky, Lolly’s, No Worries, Cheers, Sweeeet

Na een aantal weken in Australië raak je in snel tempo gewend aan alle aspecten van de Ozzie levensstijl. ’s Ochtends begin je de dag met een Brekky (ontbijt), ’s avonds wordt er regelmatig een Barbie genuttigd (BBQ), alle soorten snoep heten hier lolly’s en de volgende woorden vliegen de hele dag om je oren: Cheers (bedankt), No worries (graag gedaan/ geen zorgen), Sweeet (wanneer je maar zin hebt om dit woord te gebruiken), How is it going? (als begroeting en tegen iedereen die je wel of niet kent) en Kiwi’s (mensen uit New Zealand). Al met al een land vol aardige en behulpzame mensen en een erg relaxte sfeer dus!

Great Ocean Road, Grampians National Park en kangaroos

De Great Ocean Road is het kustgebied tussen Melbourne en Adelaide, wat beroemd is om zijn prachtige uitzichten over de zee en de wilde golven die kapot slaan op de rotsen (die overigens ook beroemd zijn, vooral de Twelve Apostels). Anouk en ik hebben de Great Ocean Road en Grampians National park in 3 dagen gedaan met een kleine groep die geleid werd door een ruig uitziende Hells Angel Kiwi met lange haren en een hemd zonder mouwen (bij 8 graden Celsius).

Onze tocht begon met een blauwe neus (het is hier herfst en in de ochtend maar 4 graden!), maar de Great Ocean Road bleek inderdaad zo prachtig als we hadden gehoopt, dus de kou in de ochtend was snel vergeten. Dankzij de zon en de prachtige uitzichten hebben we mooie foto’s kunnen maken (wij van de uitzichten en de natuur en onze Canadese groepsgenoten van zichzelf met een flesje Breezers) en hebben we The Twelve Apostels (die in werkelijkheid maar met 6 blijken te zijn… 1 van de leugens van Australië) met zonsondergang kunnen zien.

De vele regen op de 2e dag werd op de 3e dag ruimschoots goed gemaakt door Grampians National Park. Een prachtig ruig natuurgebied met licht rode rotsen, dat een rijke Aborigional geschiedenis kent en vol zit met bijzondere begroeiing en kangaroos. We sliepen midden in het national park in een klein huisje dat werd omgeven door de kangaroos! Mijn dag was om 07.30 uur ’s ochtends al gemaakt: je doet de deur open en tientallen kangaroos hoppen rondom je huisje en zodra we in de auto zaten, sprongen 2 grote kangaroos met de auto mee, nog steeds fantastisch!

Het letterlijke hoogtepunt van Grampians National Park (wat we eigenlijk Geriwald moeten noemen, de naam die door de Aborigionals aan het gebied werd gegeven, maar die om die reden niet is gehandhaafd door discriminerende westerlingen) was de bergklim naar de top van een reusachtige rots. Voor iedere stap had je beide handen en voeten nodig,waardoor de berg op een natuurlijke klimwand leek. Mijn schoenen hebben het begeven, maar het uitzicht op de top was adembenemend en de temperatuur (we stonden midden in een wolk) zorgde ervoor dat je snel weer verder kon.

Adelaide en Barossa wijnvalleien

Na onze tocht door de national parks en de kustgebieden, zijn we een paar dagen geleden in Adelaide aangekomen, de grootste stad van zuid Australië. We hadden grootse verwachtingen, maar die bleken gedeeltelijk ongegrond: Adelaide is een saaie slaapstad met saaie inwoners (volgens de wel-leuke inwoners van Adelaide). Maar niet getreurd, want Adelaide is nog steeds DE uitvalsbasis voor de wijnvalleien van zuid Australië en de outback richting Alice Springs! En de wijnvalleien bleken dan ook zeer de moeite waard: super groene heuvels, wijnranken, palmbomen, prachtige uitzichten en natuurlijk heel veel goede wijn! Na meer dan 15 soorten wijn te hebben geproefd voor de lunch vonden we Australië en haar wijn fan-tas-tisch en namen we ons voor om in Nederland vele flessen Jacobs Creek (serieus goed!) aan te gaan schaffen.

Komende weken: Kangaroo Island en de outback richting Alice Springs en Darwin (woestijn)!

Deze week ga ik samen met Anouk 2 dagen naar Kangaroo Island, een eiland ten zuiden van Adelaide dat bekend staat om het vele wildlife dat op het eiland leeft. Er schijnen ongelofelijk veel koala’s, kangaroos, pinguins, zeeleeuwen en zeehonden op het eiland en op de stranden te leven daar, dus ik heb al heel veel zin om het eiland te gaan verkennen, te gaan sandboarden en aan het kampvuur op het strand te zitten!

Op 15 juni ga ik voor 10 dagen de outback in! Eerst in ruim een week van Adelaide naar Alice Springs (dorp in het exacte midden van Australië), dwars door de woestijn waarbij ik 6 van de 7 nachten onder de sterren slaap in een ‘swag’ (een soort cocon waar je met je slaapzak in gaat). Na 1 nacht in Alice Springs ga ik vervolgens in 3 dagen naar Darwin, wederom door de outback! Tijdens deze 10 dagen ben ik hoogstwaarschijnlijk op geen enkele manier te bereiken, dus ik zal een teken van leven geven vanuit Darwin!

Tot slot: Op dit moment wordt mijn ticket naar Bali (Indonesië) geboekt, een vlucht vanuit Darwin! Ik heb besloten om mijn fantastische reis door Australië NOG fantastischer te maken met een reis naar Bali, omdat 1) het relatief dichtbij is vanuit Darwin en 2) ik tijd genoeg heb om al het moois van noord Australië te zien EN naar Indonesië te gaan. Leuke plannen te over dus!

De foto’s van de afgelopen weken staan overigens op mijn fotowebsite!

Reacties

Reacties

Tante Carla

Hoi Mirjam
Wat een verhalen en indrukken allemaal. Geweldig. Geniet ervan. en veel plezier verder.
gr tante Carla

Minkie

Ik heb er eigelijk geen woorden voor... WOW wat een fantastisch mooie foto's!!! Heb je een speciale camera ofzo? Weet je zeker dat je niet hebt gefotoshopt? Die kleuren... Sweeeet ;)

Marlieke

heerlijk om te lezen!

Annelies

Hee mir!

Wat fijn dat je het nog zo naar je zin hebt! En wat maak je veel mee, erg gaaf!!

Heel veel plezier nog! Geniet er van!

Liefs

Quinten

Ha Mirjam! Goed te horen dat je het zo naar je zin hebt daar in Australie! Heel erg gaaf, laatst nog eens alle foto's doorgebladerd en ik wil ook terug! Bali is ook een goede keuze, het is daar zo verschrikkelijk relaxt en zo'n goede sfeer..! Veel plezier, hoop snel weer een update te horen ;)! Quinten

Marije

Vijftien soorten wijn...? Geen wonder dat je alles dan zo fantastisch vindt! ;)

Knuffel!!!! xx

Jos

Hey Mirjam, ik wou het eigenlijk omdraaien: naar die landen toe gaan waarvan ik de wijn al uitgebreid geproefd en goedgekeurd heb: het is een aardig lijstje...Je kijkt toch wel uit met al die maffe, uit hun dak gaande Israeli's he. Ik moet en beetje aan mijn zoon denken, dat begrijp je. Je kaartje is gister al aangekomen: lief, dank je wel! Liefs

dory@sebastian.nl

Lieve Mirjam, Zojuist een lange mail gestuurd aan jou,maar ben vergeten eerst deze nieuwe site te besturen dus nu weet ik alles i.v.m. die vraag van mij. O ja en nog heel hartelijk dank voor je geweldige omslagdoek! SUPER !Dikke knuffel OMA DORY

Marrit

Hee Mirjam!

Wat een mooie verhalen en foto's, ik heb ze nu allemaal gelezen en gezien en het klinkt echt geweldig! Het moet echt een super leuke ervaring zijn! Deze zomer ga ik zelf naar vietnam en nu heb ik er helemaal zin in gekregen. Ik hoop dat je nog een hele fijne tijd hebt daar aan de andere kant van de wereld :)

kim

hahaha mirrie hoe briljant is je trip! Dat je ook echt nog met de groovy grape een tour hebt gedaan :P daar hadden we toen nog op die website van gekeken!
Have fun!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!