Outback, woestijn, Aborigional cultuur en Bali

Wat een wedstrijd afgelopen week! Na een korte zoektocht naar Nederlanders (oranje shirtjes) op Bali, liep ik tegen een leger geemigreerde gepensioneerde Nederlanders aan: erg gezellig! Zo het thuis-gevoel nog een beetje kunnen ervaren dankzij het volkslied, de oranje petjes en vlaggetjes op mijn wangen. Want het wordt pijnlijk duidelijk: ik ben niet in Nederland mocht Nederland kampioen worden...

Maar je kunt niet alles hebben, de tijd is de afgelopen weken echt voorbij gevlogen! Na 2,5 erg gezellige weken met Anouk doorgebracht te hebben (Melbourne - Adelaide), was het tijd om de outback in te duiken! Dat wil zeggen, dwars door Australie heen, van Adelaide (zuiden) naar Darwin (noorden) in ruim 10 dagen!


Outback

De eerste dag outback begon relatief rustig, met rotsbeklimmen, Aborigional art op rotsen en wilde wallibi's. Absoluut geen slechte start, maar nog geen rode zandwegen en stof in je neus, ogen en oren. We sliepen de eerste nacht dan ook nog binnen (in een voormalig ziekenhuis in the middle of nowhere).

Na een paar uur rijden op dag 2 (Australie is HUGE, je denkt niet meer in uren rijden, maar in dagen) begon het landschap langzaam te veranderen. Rood zand, rode rotsen, zandwegen en steeds minder begroeiing. Al heb ik erg geluk gehad wat betreft de begroeiing in de woestijn: er is abnormaal veel regen gevallen in de woestijngebieden de afgelopen tijd, waardoor ik een zeldzaamheid heb gezien: de woestijn in bloei!

Aangezien je voor kilometers niemand ziet in de outback, is het belangrijk dat je weet waar je kunt slapen en waar je je hout kunt sprokkelen etc. (ons hout = monumentale houten spoorlijn die niet meer in gebruik is). Maar daar heb ik me allemaal niet druk om hoeven te maken: onze guide Dan bleek een ras echte Ozzie cowboy die gewend is aan overleven in de natuur, we hebben dan ook iedere nacht een fatsoenlijke camping ground kunnen vinden waar we in onze swags konden slapen onder de sterren (de sterren, de heldere lucht en de zonsondergangen zijn zo mooi in de woestijn!).


Belangrijke tip bij het slapen in een swag (swag = slaapzak van tent materiaal, je gaat met je slaapzak in de swag): stop je schoenen onder flap van de swag, anders gaat een Dingo (wilde hond/wolf) er mee vandoor! Dus ook 's nachts moesten we blijven nadenken. Maar het slapen in een swag gedurende een koude nacht is ideaal! Veel warmer dan een tent en een perfect einde van een avond rondom het kampvuur (waardoor mijn schoenen op een avond half zijn weggebrand).


Aborigional cultuur en wildlife

De tocht door de outback en de woestijn was erg bijzonder, we hebben zoveel moois gezien! De uitgebreide hiking tochten rondom Uluru (Ayers Rock, de beroemde grote rode rots in het midden van Australie) en Kata Tjuka (ander rotscomplex met grote waarde voor de Aborigionals, lijkt uit de verte op een liggende Homer Simpson, zie foto's) waren ongelofelijk interessant dankzij alle Aborigional kennis van Dan en dankzij het besef dat de rotsen een enorme waarde hebben in de Aborigional cultuur. De uitzichten vanaf Kings Canyon en de rotsbeklimming ervan, waren ongelofelijk mooi en gedurende de hele tour hebben we veel wildlife op en rondom de zandwegen gezien!

Wilde kamelen, wilde paarden, wilde Emu's (grote Australische struisvogel), Dingo's en roofvogels staken de weg regelmatig over. Erg gaaf!


Daarnaast werd het 'outback-gevoel' ook versterkt door de rijkunsten van Dan: zo hard mogelijk over de zandwegen stuiven in de hoop dat de auto vliegt na een heuvel. Een paar keer gelukt (de van werd daadwerkelijk van de grond getilt!) en wij (in de auto!) zaten letterlijk onder het rode gruis. En dan maar proberen niet te ademen...

Desert towns

Gedurende de tocht door de outback zijn we verschillende mini desert dorpen gepasseerd. Zo'n gemiddeld dorp bestaat uit een geimproviseerde benzinepomp, een kroeg (waar de gemiddelde voorbijganger ondergoed, foto's of een ID kaart van zichzelf aan de muur hangt, om zijn of haar sporen achter te laten in de desbetreffende kroeg), een winkel die eruit ziet als een uitdragerij en een camping ground. Je moet dus erg positief zijn ingesteld zou je echt willen wonen in een dergelijk gehucht in het midden van de woestijn, maar om er voor een korte tijd te zijn: een erg leuke sfeer!


Leven onder de grond

Een van de desert dorpen is Coober Pedy. Minder klein dan de gehuchten hierboven beschreven, maar nog steeds een mini dorp in het midden van de woestijn. Coober Pedy is gebouwd rondom opal mijnen en de enige reden dat het dorp is bevolkt, is de enorme winst die wordt gemaakt met de opal stenen. Grappig in Coober Pedy: iedereen slaapt en woont onder de grond

om zichzelf te beschermen tegen extreem hoge temperaturen, zandstormen en opwaaiend woestijnzand. Wij hebben die nacht ook onder de grond geslapen, inderdaad minder warm dan boven de grond, maar erg muf.

Hoogtepunt in Coober Pedy was de Kangaroo Orphanage, waar ze baby kangaroos opvangen nadat de moeder is overleden. Erg schattig om kangaroos uit een fles te zien drinken en ik heb een baby kangaroo vastgehouden!


De laatste dag woestijngebied hebben we ook goed afgesloten: op een camel farm! Op een rennende kameel gereden door de woestijn (blauwe kont) en een kameel van 7 maanden geknuffeld (zie foto's)!


Freaky deaky Dutch

Van te voren was ik niet zeker of 10 dagen outback met een groep mensen die je niet kent, een succes zou worden. Maar een succes was het zeker!

Al vanaf het eerste moment waren mijn duitse, engelse en amerikaanse vrienden uit de groep gecharmeerd van onze 'fantasy language'. Geinspireerd door de film Goldmember met Austin Powers (speelt een enorm ranzige vent in('Goldmember') die beweert uit Nederland te komen) werd ik meteen omgedoopt tot 'freaky deaky dutch' en the flying Dutchman. Maar het was super gezellig samen, dus je hoort mij niet klagen!

Leuke verrassing kwam na Alice Springs: Steve (Engeland) en Robert (Duitsland) zaten ook in de auto voor de tour van Alice naar Darwin! Ik dacht dat ik ze nooit meer zou zien, maar in plaats van een afscheid in Alice Springs werd het dus een afscheid op de dag dat ik naar Bali vloog. Erg leuk!


Alice Springs – Darwin (midden → noord australie)

Vergeleken met de woestijn tour van Adelaide naar Alice Springs, was dit tweede gedeelte van de tour minder interessant. We moesten vooral veel 'kilometers doden' en dat betekent heel veel rijden iedere dag. Bijzonder was het veranderende landschap, van rode woestijngrond naar een tropisch klimaat. Hoogtepunten tijdens deze tocht waren de warmwaterbronnen waar we in hebben gezwommen, de torenhoge termietenheuvels langs de wegen en uiteraard onze nacht safari door het moeras! Een groot succes, want ik heb wilde krokodillen en turtles van dichtbij gezien!


Darwin 'tropical capital'

Na de outback en 9 nachten slapen in de open lucht, kwam ik in Darwin aan. Letterlijk de 'tropical capital' van Australie, want het is tropisch heet in Darwin (meer dan 35 graden!). Na weken in de kou zijn we nu dus definitief in het warme weer terecht gekomen.

Darwin is gezellig, maar erg overbevolkt door het hoogseizoen. In verband met het natte en droge seizoen (het droge seizoen is nu) is de omgeving van Darwin maar een paar maanden per jaar goed bereisbaar en dat is nu. Geluk natuurlijk dat ik in het goede seizoen in Darwin ben, maar de prijzen voor accomodatie zijn abnormaal hoog en je kunt over de mensen lopen.

Maar ondanks de drukte hangt er een erg relaxte vakantiesfeer in Darwin en is het er dus goed vertoeven!

En als Christel (vriendin uit Breda) naar Darwin komt over 2,5 week, staat ons nog een safari naar Kakadu en Litchfield national park te wachten, hopelijk zien we dan een hoop krokodillen!


Bali

Vorige week maandag ben ik vanuit Darwin naar Bali gevlogen, wat echt als een 'vakantie in een vakantie' voelde. Het is heerlijk om weer even een eigen kamer en badkamer te hebben en de aziatische cultuur weer te kunnen ervaren!
Bali is druk en chaotisch, maar zodra je buiten de toeristische gebieden komt, is het een prachtig tropisch eiland! Tropische (enorm groene) rijstterrassen, tempels in de bergen en midden op een meer, overal met bloemen behangen godenbeelden en religieuze ceremonies en dansen. Dit is dan ook verreweg het meest religieuze stuk van Azie dat ik tot nu toe heb gezien.

Als je je hotelkamer instapt, moet je letterlijk naar de grond kijken om te voorkomen dat je in brandende wierookstaafjes gaat staan (die worden iedere dag voor de deuren geplaatst om te voorkomen dat 'evil spirits' de ruimte in gaan).


Bali bleek wel een vakantiebestemming die is gericht op families en koppels. Het heeft me 2 dagen gekost om een betaalbare manier te vinden om het eiland rond te gaan. Alles wat ik wilde boeken had een minimum van 2 personen, waardoor sight seeing in het begin wat werd beperkt. Maar gelukkig had ik het trucje snel door: een prive auto huren met chauffeur + gids – wat een luxe!- is betaalbaar en informatief en dus ideaal om alles te zien wat op je persoonlijke lijstje staat.

Grappig was dat mensen medelijden met me hadden omdat ik alleen zat te ontbijten in het hotel, terwijl ik het juist fantastisch naar m'n zin had in mijn eentje. Weer eens wat anders om een weekje alleen weg te zijn!


Komende weken

Vanavond vlieg ik terug naar Darwin (AUS) vanuit Bali voor de laatste maand Australie!
Aanstaande woensdag ga ik naar het echtpaar dat Thomas en ik hebben ontmoet in Vietnam, zij wonen in Darwin en ik mag een paar dagen verblijven in een appartementje vlakbij hun huis. Erg fijn dus! Zij gaan me de natuur rondom Darwin laten zien en als ik erg veel geluk heb, kan ik mee naar 1 van de Aborigional communities waar zij mee werken.


Over 2,5 week komt Christel al naar Darwin! Dan gaan we dus naar Kakadu national park en Litchfield national park (2 grootste national parks van Australie en maar 3 maanden per jaar open) om de tropische gebieden te verkennen. Op 27 juli vliegen we vervolgens naar Perth (west kust) voor een paar dagen Perth en een tour langs de westkust! Heb ongelofelijk veel goede verhalen gehoord over de westkust en de dolfijnen en walvissen die je daar ziet, dus het lijkt een erg mooie afsluiting van mijn reis te worden.

En op 4 augustus zal ik tenslotte weer in Nederland zijn! Spannend!

Foto's

Tot slot: Ik heb foto's geupload van de outback, de woestijn en van Bali. Je kunt de foto's vinden op mijn fotowebsite www.flickr.com/mirjamstevens

Reacties

Reacties

Frank.

Lieve Mirjam, Wat een prachtige verhalen en foto's. Een genot om te lezen en zien. Fijn dat je er zo van geniet.
liefs,
Frank

Alex

Hee zus!

Wat een mooi verhaal weer! Gaaf onder de sterren slapen wowie! Foto's zijn ook mooi! Heel veel plezier nog daar en geniet nog lekker van de rust en al het mooie dag, want voor je het weet zit je weer suf in de ub te studeren!

Groeten vanuit het stinkhol!

xx

Mark

Heey meis,

Vlieg je op schiphol??
Laat ff weten hoelaat je aankomt dan want ik moet 4 aug werken..

Geniet ervan he!!!

Dikke xxx

Mirjam

Ik vlieg op Dusseldorf.. dus ik kan je 4 aug helaas niet zien op Schiphol dan! Zou leuk geweest zijn!
Hoe is het verder?
Liefs

Marije

Handstand bij enorm schaap!!! :D

Minke

Hee Mirrie! Wat een fantastische avonturen weer! Als je walvissen gaat spotten, wil je dan een foto maken van de Minke whale voor mij?? (serieus geen grapje, er is een walvis naar me vernoemd. ik beschouw het maar als een compliment). Ben net terug van vakantie dus ga je snel terugmailen!

Liefs!

jos

He Mirjam, het heeft even geduurd deze keer, maar daar ben ik weer. Wat doe je veel!!! En wat een supermooie foto's van, ik denk, de outback. Mooie kleuren en zo, fantastisch. Je mag wel wat tijd uittrekken om je foto's zelf nog eens te bekijken,. haha. Veel plezier nog deze laatste weekjes. Liefs en tot gauw!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!