National Parks, scooters, armoede, Angkor Wat en moderne steden: Thailand, Cambodja en Vietnam

Xin chau!

Wat hebben we veel gedaan en gezien de afgelopen 2,5 week.. Ik ga mijn best doen om alle indrukken van Bangkok, Khao Yai National Park (Thailand), Surin (Thailand), Siem Reap (Cambodja), Phnom Penh (Cambodja) en Ho Chi Min City (Vietnam) te beschrijven. Want Thailand, Cambodja en de eerste indrukken van Vietnam zijn zeker de moeite waard!

Bangkok (Thailand)

Na een maand India zagen Thomas en ik elkaar op het vliegveld van Bangkok (na 4 uur wachten..)! Onmiddellijk afgezet door de taxichauffeur, les 1 m.b.t. de taxi meter: meteen geleerd. Na een rit met de tuk-tuk (Thaise riksja) kwamen we in een ontzettend gezellige wijk vol met backpackers. 3 straten van de ‘hoofdstraat' vandaan, zijn we in een klein paradijsje terecht gekomen: een kleine straat vol met kleine restaurantjes, guest houses, lichtjes en muziek op straat. We hebben hier 5 dagen doorgebracht. De sfeer in Bangkok is fantastisch! Het is een enorm moderne stad (schoon! zeker na India..) waar alle metro- en skytrainlijnen, loopbruggen en wegen over elkaar heen zijn gebouwd. Je ziet dus een efficiënte, gelaagde metrocity, maar het voelt enorm relaxt en ongedwongen. Een erg leuke ervaring was het Thaibox gala wat we hebben bezocht op de derde dag. We zaten midden tussen de locals en kregen zo een goede indruk van een ‘normale' thaise sportwedstrijd! Minpuntjes in Bangkok waren de enorme tropische hitte (gezweet de gehele dag) en het vele ondefinieerbare eten. Mijn maag was niet blij met de bacteriën uit Thailand, dus soms was het erg lastig om ‘goed' voedsel te vinden. Maar al met al erg goede herinneringen aan Bangkok!

Khao Yai National Park (Thailand)

Vanuit Bangkok zijn we met de lokale buslijn richting Khao Yai gegaan, een plaatsje 200 km ten noord oosten van Bangkok, wat voor het grootste gedeelte uit een National Park bestaat met jungle begroeiing. We hadden het geluk om in Khao Yai te zijn in het laag seizoen, waardoor een enorm luxe resort vlakbij het park opeens betaalbaar was! Khao Yai National Park was werkelijk prachtig! Overal dichte jungle begroeing, jungle geluiden en wilde dieren. In het park moeten zo'n 300 olifanten leven, maar helaas hebben we die niet gezien tijdens onze night safari. De safari was wel erg bijzonder, we hebben met een open jeep door het park gereden in het donker, waarbij een gids op de dieren scheen. Erg mooi! Grappig detail is dat we de omgeving van Khao Yai hebben verkend op een scooter die we hebben geleend (gehuurd voor 500 bhat, 12 euro) van de serveerster uit het restaurant van het hotel! Zo zie je maar hoe vriendelijk iedereen hier is (en graag geld wil verdienen).

Siem Reap (Cambodja)

Via Surin (Thailand) zijn we naar de grens met Cambodja gereisd. Dankzij onze keuze voor een verlaten grensovergang, hebben we meteen ontzettend veel van het landschap en het leven op het platteland in Cambodja kunnen zien! Het landschap en het leven in Cambodja is heel anders dan in Thailand, het landschap is hier ingericht op water, waardoor veel huisjes en hutjes op palen zijn gebouwd, je veel groene drassige moerassen ziet en er waterbuffels door de rijstvelden heen ploegen. Een erg mooi gezicht! In Cambodja heb ik voor het eerst ook weer gelijkenissen met India gezien, o.a. door de runderen die op straat liepen (alleen in afgelegen stukken, niet in de stad zoals in India) en de rieten hutjes. En belangrijk detail: Het eten in Cambodja is veel toegankelijker en lekkerder dan in Thailand! In Thailand is veel eten namelijk ondefinieerbaar, met name de hele gefrituurde dieren..

Ons verblijf in Cambodja is gestart in Siem Reap, een gezellige plaats vlakbij het tempelcomplex Angkor. Iedereen die in Siem Reap verblijft, is er voor een bezoek aan de prachtige Tomb Raider achtige tempelruines, maar ondanks het opkomende toerisme, is het een super gezellig dorp waar je voor weinig geld kunt baden in de luxe! Zoals je kunt zien op mijn foto website, hebben we in 5 sterren luxe geslapen voor bedragen tussen de 18-30 dollar per nacht. Hierbij kan je dus denken aan bloemblaadjes op je bed, op de handdoeken en in het zwembad en verse bloemen in je fruitshakes. Heerlijk!

De tempels zelf waren ook zeker de moeite waard. De vele uitgestrekte tempelruines zijn in veel gevallen overwoekerd door jungle en door boomwortels en de drukte bij de tempels varieert van heel toeristisch (Angkor Wat) tot helemaal verlaten. Vooral de bezoeken aan de overwoekerde verlaten tempels waren erg bijzonder.

HELLO SIR! Tuk-tuk?

Wat ons erg is opgevallen in Cambodja, is het feit dat iedereen werkt en wil werken. Je ziet relatief veel landmijn slachtoffers op straat met geamputeerde armen en/of benen (dit is 1 van de aspecten waardoor je kunt zien dat het pas 10 jaar vrede is), maar zelfs de gehandicapte mensen verkopen boeken, armbanden of ansichtkaarten. Grappig zijn de vele tuk-tuk drivers die je ontzettend fanatiek tegemoet springen met HELLO SIR ! Tuk tuk? No? Maybe tomorrow? (tegen Thomas) en de aanhoudende straatverkopers (soms wel irritant) met HELLO LADY! Want bangles? No? Cold drink? Coconut? Only 2 for 1 dollar... (dat laatste met een zeikerig stemmetje). Omdat we een aantal keer met de tuk-tuk door de omgeving zijn gaan rijden (o.a. naar het landmijnmuseum, waar je goed doordrongen werd van het feit dat er nog steeds duizenden landmijnen in Cambodja liggen) hebben we veel van de omliggende dorpjes kunnen zien. Hier was de armoede dan ook goed zichtbaar en het was goed om te beseffen in welke omstandigheden de talloze serveersters en hotelmedewerkers wonen.

Phnom Penh (Cambodja)

Vanuit Siem Reap zijn we met de boot naar Phnom Penh gevaren, een boottocht van bijna 7 uur. De boot stamde uit 1954 (achtergelaten door de Fransen toen zij Cambodja verlieten), maakte een enorm lawaai zodat we elkaar 7 uur lang niet hebben kunnen verstaan en blies een enorm zwarte rook uit, maar de boottocht an sich was fantastisch! Het uitzicht op de oevers van de rivier was precies wat ik me had voorgesteld bij Cambodja. Houten vissersbootjes, vissende kinderen die naar je zwaaiden vanaf hun bootje, rieten dorpjes en uitgestrekte groene drassige landschappen met waterbuffels en palmbomen.

Ook ons verblijf in Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja) was erg interessant en leuk. In Phnom Penh zijn veel Franse koloniale invloeden merkbaar (eindelijk weer brood beschikbaar!), zo zijn er mooie uitgestrekte boulevards en hebben veel straatnamen ‘rue' in de naam.

Maar Phnom Penh is door 2 aspecten voornamelijk bijzonder geworden/ gebleken. Ten eerste door het enorm heftige Genocide museum en de Killing Fields. In het museum en op de Killing Fields was zichtbaar hoe de massamoordenaars tekeer zijn gegaan tijdens het Kmer Rouge regime in de jaren 70. Nog nooit heeft een museum zoveel indruk gemaakt als het Genocide museum en nog nooit heb ik zoiets gezien als de Killing Fields. Ze hebben het museum en de Fields namelijk in de oorspronkelijke staat gelaten, zoals ze toen in gebruik waren. Met als gevolg dat de menselijke botten en de restjes kleding van de doodgeslagen mensen verspreid liggen over het veld en je in het museum (dat bestaat uit de gevangenis van toen) tussen het prikkeldraad door kruipt en de gevangen met erg weinig verbeelding al ziet liggen in hun krappe cel. De schokkende foto's doen de rest. Erg heftig dus.

Het tweede aspect is een stuk vrolijker: onze nieuwe vriend Rambo (tuk-tuk driver in Phnom Penh) heeft ons meegenomen naar zijn huis om ons voor te stellen aan zijn vrouw en om ons zijn baby te laten zien (dat verklaart dus ook de foto met de baby op de fotowebsite ;)). Dit was echt heel leuk, omdat we nu de kans kregen om in een Cambodiaans huishouden te kijken, waar de hele familie samen woont. Grappig detail: de tuk-tuk driver is een jaar geleden volgens de Boedhistische traditie getrouwd (huwelijk van 3 dagen, suikerzoet, ongelofelijk veel roze, goud en rood) en heeft ons de karaoke-dvd van zijn huwelijk laten zien! Het was heel leuk om de Bollywood achtige film te zien, waarbij het bruidspaar als filmsterren werden voorgesteld, maar na een uur karaoke muziek hadden we het wel gezien ;) Op Flickr staat overigens ook een foto van hun huwelijksfoto, dan heb je meteen een indruk van het karakter van de dvd!

Ho Chi Min city (Vietnam)

Eerste indruk van Vietnam: prachtige Mekong rivier en slapen in een boot hotel met uitzicht op de Mekong, tweede indruk van het hotel: talloze enorme kakkerlakken!

Op dit moment zijn we in Ho Chi Min city, een grote en relatief westerse stad in Zuid Vietnam. We verblijven hier in een klein hotel naast het appartement van Freek, die hier stage loopt bij Royal Haskoning en die we uit Nijmegen kennen. Dankzij Freek hebben we de eerste dag al een uitgebreide citytour gehad en reden we de eerste dag meteen al rond op een gehuurde scooter, tussen honderden vietnamezen. Het is echt fantastisch om er tussen te rijden en om te zien hoe iedereen letterlijk leeft op zijn scooter! Mensen slapen op hun scooter, eten erop en stelletjes zitten hele avonden samen op een stilstaande scooter. Het is hier ook een stuk drukker op straat dan in Cambodja. Ho Chi Min city heeft in ieder geval genoeg te bieden om hier nog een aantal dagen te vertoeven!

Nieuw telefoonnummer, nieuwe foto's en nieuwe reisstijl

Zoals velen al weten, is de aanschaf van de internationale simkaart een vergissing geweest: je kunt er niet mee bellen, niets mee ontvangen en meestal ook niet mee smsen. Maar gelukkig heb ik sinds 2 dagen een nieuw nummer voor Vietnam, wat wel erg goed werkt! Het nummer is +84 97 45 191 70 (wel + gebruiken). Ik heb dus de hoop dat ik voortaan wel bereikbaar zal zijn, in tegenstelling tot de afgelopen weken.

Daarnaast heb ik veel nieuwe foto's geupload, t/m Ho Chi Min city, dus je kunt een goed beeld krijgen van hetgene wat we hebben gezien de afgelopen weken. Zoals altijd kan je de foto's bekijken via www.flickr.com/mirjamstevens

Het gaat erg goed met ons hier, al is de nieuwe reisstijl wel compleet anders dan tijdens mijn verblijf in India. We blijven nu maximaal 4 a 5 dagen op 1 plaats, waarbij we vaak in meerdere guesthouses en hotels slapen, dus het inpakken van de tas en verkassen is een vast onderdeel geworden. Ook moeten de hele dag naar eten ‘zoeken', dat wil zeggen: altijd uit eten. Klinkt fantastisch (en dat is het eigenlijk ook), maar soms is het lastig om eten te vinden waar je buik ook blij mee is ;)

Vervolg reis

We blijven nog 3 of 4 dagen in Ho Chi Min city, waar Freek ons ook voorstelt aan de mensen die hij hier heeft leren kennen, en daarna gaan we richting de Mekong Delta en een tropisch eiland. Ik heb erg veel zin om de Mekong Delta te zien: de ‘rice basket' van Vietnam met de floating markets en floating forests. Daar hoop ik jullie de volgende keer meer over te kunnen vertellen!

Chau!

kim

Hee Mirrie en Thomas!!

Wat een avonturen allemaal weer! Krijg zo wel heeeel erg veel zin in van de zomer! Gefrituurde dieren en kakkerlakken klinken dan net weer niet zo aantrekkelijk, maar je moet er wat voor over hebben he! Heel veel plezier samen, xx

Alex

Mirjammie!!

woooww mooi verhaal! Wat je heb je al veel gedaan en gezien. Indrukwekkend allemaal. Heel veel plezier samen nog en ik hoop dat je niet teveel aan de race bent ;)

xx

Joos

het enige dat ik kan zeggen is: pfffff...... JALOERS!!!!!! Veel plezier met de reis, geniet ervan want zoiets doe je niet snel nog een keer. xxxxxxx

Joos

oowja, als je last hebt van je maag; cola drinken. is heel goed (of slecht, net hoe je het bekijkt) voor je maag als het niet zo goed gaat daarmee ;)

Liselotte

Hoi Mirjam en Thomas
Geweldig om te horen dat de reis zo goed gaat! Geniet er lekker van!
Dikke kus

Myrthe

Hee!

Oooh het klinkt echt fantastisch allemaal, mir! En de foto's spreken boekdelen. Leuk dat Bollywood huwelijk ja ;) Maar echt hele mooie foto's, en wat een verhalen. Je hebt al heel veel meegemaakt als ik het zo hoor. Geniet ervan, want het is zo voorbij!

Liefs Myrthe

Jos

Lieve allebei, geweldig joh, die (inderdaad) bollywoodfoto's. Ik las van de week dat de Mekong de kweekvijver is voor alle pangasius die wij hier eten. Hoewel in de Mekong aanzienlijke sporen zijn aangetroffen van allerlei giffen, schijnen we die toch nog te kunnen eten...Of had jij dat gedaan Mirjam.:)
Cola doet in kleine hoeveelheden idd wonderen. Dikke kus en keep the stories coming!

Marieke

Gaaf Mir, ga nu de foto's bekijken! Groetjes ook aan Thomas. x

Jos

By the way, ik denk dat jullie nu tijd zat hebben om lekker een poosje ergens te blijven en je tassen uit te pakken. Jullie hebben al zoveel gedaan! Doe lekker rustig aan! Liefs

Felice

Ha lieve Mir en Thomas!
Weer een prachtig verhaal, wat doen jullie veel in korte tijd! Maar ik begrijp die 'reiswoede' wel, ik wil hier ook voordurend vanalles doen en alles zien! De foto's zijn echt adembenemend, wat een andere wereld! Het lijkt me echt prachtig!!
Geniet ervan! Ik spreek jullie snel weer!
Liefs

Felice

Oh en natuurlijk thnx voor de gamba's! Het water loopt me in de mond! Wanneer arriveren ze in Zuid-Afrika?

Lindsey

Hi Mir en Thomas!
GOED BEZIG!!!! Ongelofelijk wat je allemaal kunt beleven in 2,5 week... Het is ook ongelofelijk hoe weinig je kunt beleven in 2,5 week: daar verbaas IK me dan weer over. hahaha! Ben al blij met een weekendje kijkduin aankomend weekend :) Ach ja, verschil moet er zijn. Herken trouwens super veel van de verhalen van Wijnand. Weet nog zo goed dat jij het daarover had met hem op de BBQ en nu maak je het allemaal zelf mee...!! TE GAAF GEWOON!!

have fun!!
xLindsey

Alexa

Nice as all the times before!
Have fun :D hihihi..

liefs Alexa

Cathy

Mirrie en Thomas! Wat een top verhaal weer! Ik begin steeds meer jaloers te worden hoor!
Super leuk ook dat je Freek ontmoet, zal mooi worden!
Veel plezier nog en succes met jullie buikjes ;)
xx

Mark

Nichie, wat een leuk verhaal. Heel erg leuk om te lezen dat jij/jullie het zo naar zin hebben. Je bent inderdaad naar hele mooie steden en omgevingen..
Veel plezier met zn 2en, geniet ervan.
Groetjes aan Thomas,

Kus, Mark en Saskia

Christel

Geilie!!

Geniet maar van die 5-sterren hotels, kunnen we straks in Australie niet betalen :P hihihi.
Moet ik een zak snoep opsturen zodat je je buikje weer kan rondeten, geintje!
Mooie verhalen en foto's weer :)! Geniet ervan en tot mails!!

Groetjes aan Thomas

xxx

Marlieke

Mir, Ik vind het zo super tof om te lezen dat je zulke mooie, bijzondere en gafe dingen meemaakt! stop dit allemaal in je rugzak en geniet!
Over een tijdje kunnen we onze avonturen met elkaar delen:)
xoxoxoxo

dory@sebastian.nl

Hallo lieve Mirjam en Thomas, Bedankt alweer voor de geweldige indrukken die je iedereen laat lezen en zien! Hopelijk zullen jullie weer kunnen wennen in Holland. Weer een groot stuk saaier denk ik (wel veilig en prettig voor iedereen als jullie weer veilig thuis gekomen zijn!) Ik geniet erg van al die informatie en wens jullie nog heel fijne dagen samen toe. Liefs en een dikke knuffel OMA DORY

Ilse

Ha lieve Mir en Thomas!

Wat fantastisch dat jullie dit lekker met z'n tweetjes kunnen doen! Na een maand alleen in India zal dit ook wel erg leuk zijn. Op deze manier maak je in ieder geval allerlei manieren van reizen mee. De foto's zijn ook geweldig! Ik hoop dat ik het ook nog ooit in het echt mee mag maken. Veel plezier nog, honeys!!!

Liefs

Eline

Dag lieve Roomie&thomas,
de verhalen zijn een geweldige aanvulling op onze skypemomenten!foto's zijn prachtig!fijn om te kunnen zien waar jullie allemaal uithangen:P Binnenkort weer een date plannen? Heel veel plezier nog!
Liefs Xx