Vietnam: Mekong Delta, Phu Quoc Island, Ho Chi Minh city, Da Lat, Nha Trang en Hoi An

Ik schrijf dit reisverslag vanuit het midden van Vietnam, want nadat we een rit van bijna 13 uur in de slaapbus hebben overleefd, zijn we vanochtend in Hoi An aangekomen. Een enorm gezellige en idyllische plaats, vol met kleine straatjes, oude houten huisjes, lampionnen, muziek op straat en honderden winkeltjes waar je kleding op maat kunt laten maken. Een pakket naar Nederland sturen blijkt ook nog eens betaalbaar, dus wij weten al waaraan we ons geld gaan besteden de komende dagen!
De afgelopen twee weken hebben we het zuiden van Vietnam en een stuk van centraal Vietnam uitgebreid verkend. Ons reisschema van de afgelopen weken was, heel kort, als volgt: Ho Chi Minh City --> Vinh Long --> Can Tho --> Rach Gia --> Phu Quoc Island --> Ho Chi Minh City --> Da Lat --> Nha Trang --> Hoi An. Hieronder zal ik de gebeurtenissen en plaatsen van de afgelopen periode kort proberen samen te vatten.

Mekong Delta

Vinh Long was ons startpunt in de Mekongdelta. Een relatief kleine en oninteressante plaats, maar de perfecte uitvalsbasis om de wateren van de Mekong Delta te verkennen en DE plaats voor een zogenaamde homestay. En we hadden geluk! Na aankomst in Vinh Long liepen we meteen een local tegen het lijf die bereid was ons de juiste plekken van de Mekong Delta te laten zien en die ons een nacht in zijn eigen huis aanbood, zodat we konden zien hoe een Vietnamese familie woont in de omgeving van de Mekong.
Samen met Nam (de local) zijn we 2 dagen op pad geweest, met zijn motorbootje over de Mekong, waar we onder andere een traditionele floating market hebben bezocht. Hier verkopen de lokale mensen groenten en fruit in drijvende winkeltjes (bootjes), waarbij de kopers met een bootje langs de verschillende ‘winkeltjes' varen. Ook de overnachting bij de familie van Nam was echt een gave ervaring! We sliepen achter een geimproviseerde wand in hun huisje, waar Nam met zijn vrouw, kind, ouders en zus woont. Ze wonen op een eiland en hun huis staat langs een aftakking van de smerige Mekong. In het smerige dunne riviertje langs hun huis wordt letterlijk gewassen, afgewassen, gepoept en gevist, door hen, maar ook door alle omwonenden. Kortom: een groot gebrek aan hygiene.

Grappig detail wat Nam ons vertelde: Er groeit zo ontzettend veel fruit, rijst en groente in de Mekong Delta, dat de mensen niet rijk zijn, maar nooit honger hebben. Je kunt letterlijk uit de bomen eten (bananen, mango's, pomelo, jack fruit, doerian, kleine appeltjes, rambutan, sinaasappels, limoenen etc.) en uit de rivier: talloze soorten vis voor het oprapen. Ook voor ons geldt: nog nooit zoveel (onbekend) fruit gegeten! Tip: check het drakenfruit eens, super lekker én mooi.

Kleding Vietnamese vrouwen
De kleding van de Vietnamese vrouwen is overigens zeker het vermelden waard! De gemiddelde Vietnamese vrouw loopt hier in een gebloemde pyjama achtige outfit (de jongeren uiteraard niet), heeft een typische Vietnamese driehoeks hoed op en draagt minimaal 2 mondkapjes. Na ons een tijdje te hebben verbaasd over de immer bedekkende kleding en de mondkappen die ze werkelijk áltijd dragen, zijn we erachter waarom: Ze willen zo wit mogelijk zijn en wel om 2 redenen: 1) Schoonheids ideaal 2) Ze willen zo min mogelijk op de ‘minority people' lijken, de etnische minderheden van Vietnam, die over het algemeen een donkere huid hebben.
Voordat we naar Vietnam (volgens de lokalen: Viet Nam) gingen, dacht ik dat de traditionele driehoekshoed (zie foto's) onderdeel was een show die voor toeristen wordt opgevoerd. Maar niets is minder waar: overal zie je vrouwen met deze hoed op hun hoofd, die perfect beschermt tegen zon en regen.

Phu Quoc Island

Vanuit de Mekong Delta zijn we met de boot naar Phu Quoc Island gegaan, een prachtig tropisch eiland aan de westkust van Vietnam. We hebben 5 dagen doorgebracht op het eiland met zijn witte stranden, heldere water en mooie koraalriffen. We hebben het eiland verkend op de scooter, waarbij we zijn neergestreken in hangmatten op Sao Beach (zie foto's). De overige dagen hebben we ons perfect vermaakt met snorkelen tussen het koraalrif, de afgelegen tropische baaien, cocosnoot eten die door onze vietnamese vriend uit de palmboom werd gehaald, zee-egel eten op de boot en met de boottocht langs de beste plekjes van het eiland met de franse eigenaar van Le Bistrot (het restaurantje op ons bungalowpark) + de groep Europeanen die we op het eiland hebben leren kennen. Grappig detail: onze bungalow met eigen keuken, badkamer en terras, vlakbij de zee: 12 dollar per nacht. Kortom: ga naar Phu Quoc Island nu het nog niet is verpest door toerisme!

Da Lat
Na nog twee dagen met Freek doorgebracht te hebben in Ho Chi Minh City, zijn we vanuit HCMC naar Da Lat gegaan. Da Lat is een plaats in de bergen en ligt op ongeveer 1400 meter, waardoor het er (vergeleken met de rest van Vietnam) heerlijk koel is. Tijdens de Franse koloniale tijd trokken de Fransen massaal naar Da Lat om te ontsnappen aan de hitte van Vietnam, waardoor er vele franse invloeden zichtbaar zijn in Da Lat, varierend van een heuse mini Eiffeltoren tot vele chalets in de bergen én croissants.
De natuur rondom Da Lat is werkelijk prachtig! We hebben een ‘trekking tour' ondernomen met de Easyriders (lokale motorrijders die je meenemen op de motor om je de beste plekken van Vietnam te laten zien, wel tegen een relatief hoge prijs), waarbij we een bergtop hebben beklommen die uitzicht bood op Da Lat en haar gehele omgeving. Nog nooit zo'n mooi uitzicht over de diverse eilandjes en bergtoppen gezien, dus de zweet-klim was gelukkig zeker de moeite waard.
De tweede dag in Da Lat zijn we door de natuur gereden te paard. Mijn paard was gelukkig een mak schaap die alles deed wat het paard van Thomas deed, dus behalve een keer stijgeren waarbij ik het paard niet onder controle had, zijn we er met een goed gevoel vanaf gekomen!
Da Lat hebben we afgesloten met vele gratis whiskey's van onze restaurant-vriend en een nacht in ‘the Crazy House'. Een fantasiebouwsel van een Vietnamese ontwerpster, welke een mengeling is van een boomhuis, Alice in Wonderland en Gaudi. In the Crazy House slaap je in thema-kamers, onze kamer had veel weg van een gezellig hobbithol, waarbij het leek alsof je onder de grond sliep.

Motortocht Da Lat - Nha Trang

In Da Lat hebben we ons laten verleiden door de Easyriders om bij hen achter op de motor naar Nha Trang te rijden, een tocht door bergen en valleien. We hadden ons al laten vertellen dat deze tocht ongelofelijk mooi was, maar dat de natuur onderweg zó mooi was, hadden we niet durven hopen. Oneindige bossen, ongelofelijk dichte en uitgestrekte wouden/bossen, kortom: alleen maar uitzicht en ongerepte natuur. Het motorrijden an sich was natuurlijk al leuk, maar deze omgeving én de extra informatie die Easyrider Renee en Hien ons onderweg konden geven (veel dorpjes van de ‘minority people' gezien), maakten het compleet.

Ook Nha Trang was zeker de moeite waard! Weer heel anders dan Da Lat, Ho Chi Minh city en de Mekong Delta, maar zeker een sfeer- en stijlvolle badplaats waarbij de vele goedkope hotels dichtbij de zee liggen. Geslapen voor een luttele 9 USD per nacht (na onderhandelen) en vervolgens naar het luxe hotel aan de overkant gelopen en ons voor 4 USD gelaafd aan de vele lekkernijen van hun ontbijtbuffet. Je moet het jezelf natuurlijk wel comfortabel maken!
In Nha Trang hebben we nog mooier gesnorkeld dan op Phu Quoc Island, overal gekleurde vissen en gekleurd koraal, erg bijzonder om te zien! Ook was het erg prettig eindelijk een goed georganiseerde snorkeltrip mee te mogen maken, inclusief vriendelijk personeel. Want dat verschil met Cambodja en Thailand hebben we wel opgemerkt: was werkelijk iedereen vriendelijk in Cambodja en Thailand, in Vietnam loop je regelmatig een chagerijn tegen het lijf (al mogen we uiteraard nog steeds niet klagen!).
Nha Trang afgesloten door zelf een motor te huren en de omgeving te verkennen, waarbij we onder andere een 14 meter hoge, sneeuwwitte, Boedha hebben bezocht en Chineze pagoda's.

Kortom: Vietnam bevalt tot nu toe fantastisch! Het land kenmerkt zich door een enorme veelzijdigheid: de verschillende plaatsen en steden die we hebben bezocht, waren allemaal even interessant en leuk, maar allemaal compleet verschillend van elkaar. Je reist van de zee naar de bergen en van moerassen naar de grote stad. Dus het lijkt erop dat we voorlopig nog niet zijn uitgekeken in dit mooie land!
De komende dagen blijven we in Hoi An om de stad en de zee hier uitgebreid te verkennen én om ons souvenir + kleding pakket voor NL te vullen. Na Hoi An staan Hue, Hanoi, Halong Bay, Cat Ba en Sapa op het programma! Op 6 mei vliegen we naar Hong Kong, dus voor nu: nog bijna een maand Vietnam in het vooruitzicht!

Liefs!

sil

Ha Mir,

Net je verhaal gelezen, wat maak je toch veel mee zeg! Van het ene avontuur in het andere :D. Kan de namen van de verschillende plaatsen nog moeilijk onthouden, maar dat komt later vast ;),

Ik vroeg me af, wat is 'drakenfruit'?!

Mail je snel! Pas goed op en liefs!

sil

OH gaaf ik ben ook nog eens de eerste met een reactie zie ik nu haha

Ciao!!!

Marije

Hey Mir!

Klinkt weer goed allemaal! Van vrouwen in pyjama tot slapen in een hobbit-hol! Hahaha! Kortom, een geweldige ervaring!

Lieve schat, geniet er lekker van!

Liefs!!! xx

Lexie

Mirrie! Nog super bedankt voor je lieve smsjes :D Dat was echt een hele aangename verrassing toen in op de Grote Markt in Breda liep.. haha.. zomaar een smsje helemaal uit Viet Nam! Ik vens je nog super veel plezier en het verhaal is weer fantastisch!

Heel veel liefs van je nichtje

Jos

Haha! Ik liep wat voor op jullie en was al eerder via Google in Hoi An, ziet er supergaaf uit hoor! Het is zo langzamerhand onmogelijk om NIET ook die kant op te willen! Ennuhhhh, kom maar op met die spullen.
Liefs en dikke kus

ÃŒnge

Lieve zus,
Ik geniet van je mooie verhalen. Het klinkt als een onvergetelijke reis!
Geniet nog lekker meid.
Liefs vanuit het Nijmeegse

anouk

heeee mirjam, wat een mooie verhalen weer!!
ik zal binnenkort eens tijd maken om je een mail te sturen over sydney!
have fun & geniet ze!
liefs anouk

Lau

Klinkt allemaal weer fantastisch!!

Ik mis je!

dory hengst-collignon

Hoi lieve allebei, Wat genieten jullie toch geweldig samen en wij mogen daarvan ook meeprofiteren door alle informatie en fotoos!Fijn Mirjam dat alle elelende wat je gezondheid betreft weer op peil is gekomen. Hier gaat ook alles naar wens en iedere dag is er weer een om elkaar in goede gezondheid terug te zien! Jullie horen er immers voor iedereen bij! Liefs OMA DORY

dory hengst-collignon

Sorry voor de verkeerde ELLENDE ! Doei

Joseline

verse jackfruit.... kwijl kwijl kwijl. Dat is echt mijn favo fruit en ik heb het (behalve uit blik) al bijna 4 jaar niet meer gehad......!!!! Wil je het alsjeblieft heel veel eten? Drakefruit ziet er lekker uit, misschien ff een tochtje naar de toko doen hier. Ben wel blij dat je niet meer zo ziek bent, zoals je oma dat zegt. Oowja, heb ik al gezegd dat ik het stom vind dat je zo lang weg bent? Ben er nu wel een beetje klaar mee.... ;)

opmerkingen foto´s
Die hoed van Thomas kan echt niet, haha. Hij zal vast super fijn zijn enzo en heel goed, maar het ziet er niet uit, hihihihihi.
Ik lig nog in een scheur om het drijvende tankstation, hahahahahhahahahahahhahahaha!! GENIAAL!

Joseline

heb ik al gezegd dat die hoed van thomas echt niet kan??
(oke, ik stop nu met spammen)

kim

Heee mirrie! ben nu aan het kijken om een ticket te boeken krijg er zooo veel zin in als ik jouw verhalen lees!! Echt supervet!! Veel plezier!! xx

Frank

Lieve Mirjam en Thomas, Fijn dat jullie zo ongelooflijk kunnen genieten. Jij kunt het ook erg beeldend beschrijven Mirjam, je hebt er talent voor. Ik kan zo met jullie meegenieten.
Liefs,
Frank

Raoul

Phu Quoc:

Hoi Mirjam,

Beetje raar om op je reisverslag te reageren terwijl ik je niet ken, maar ik kwam je reisverslag tegen op internet. Wij zijn bezig met het plannen van een reis naar vietnam en ik was benieuwd in welke bungalow je hebt geslapen op Phu Quoc. Was je hier tevreden over? Ook vroeg ik me af hoe lang de reis van Saigon naar PQ duurt met de boot.
ik hoop dat je dit leest en ons van handige tips kan voorzien ;)

Alvast bedankt, Raoul & Stef