Gameverslaafde aziaten, rijstterrassen, rijstwijn, lokale bergstammen en meer: het noorden van Vietnam

Hanoi (en de rest van Vietnam) kleurt in rap tempo rood met goud en overal hangen vlaggen: morgen is het 35 jaar hereniging van Noord en Zuid Vietnam,na de American War. Feestdagen betekenen blijkbaar algemene gekte in Vietnam: iedereen is vrij, de treintickets waren al weken geleden volgeboekt en de gemiddelde Vietnamees gaat in eigen land op vakantie: de hotelprijzen stijgen met 600%. Feest en gekte, dus toch een klein beetje Koninginnedag voor ons.

Het einde van de reis door Vietnam komt in zicht.. Nog ruim een week in het noorden en dan richting Hong Kong!
De afgelopen weken hebben we het noorden van Vietnam verkend, met als absoluut hoogtepunt: Sapa! We zijn ons verblijf in Sapa (hoog in het noorden van Vietnam, dicht bij de Chinese grens) blijven verlengen en hebben uiteindelijk een week in de bergen, tussen de rijstterrassen, de bamboebossen en de super vriendelijke minority stammen gezeten. Sapa is een gezellig (toeristisch) dorp in de bergen, met een wintersport-gezellige uitstraling, maar waar de straten helemaal vol lopen met mensen van de lokale bergstammen. Ze dragen prachtige zelfgemaakte kleurrijke kleding (kleuren het met indigo planten), lijken een beetje op indianen en zijn super vriendelijk.

'Look! Little porks!'
Dankzij hen hebben we de lokale tour-operators kunnen vermijden en zijn we 3 dagen door de bergen en rijstterrassen getrokken met 'young Shu', 'old Shu' en Za, 3 vrouwen die in de bergdorpjes rondom Sapa wonen en die 'lid' zijn van H'Mong, 1 van de ethnic minority groups die in de prachtige natuur rondom Sapa wonen.
Dankzij hen veel 'inside information' gekregen, bijna geen enkele toerist gezien op de 15 km tochten door de rijstterrassen, dorpjes en bergen en bij hen thuis (ze wonen in houten hutjes) gekookt op een open vuur op de grond en veel rijstwijn ('happy water' zoals young Shu het noemt) gedronken. Kortom: Mot - Haai - Ba! (1-2-3 in het vietnamees, ad-spelletje) gespeeld en erg gelachen.
Na dagen gebrekkig Engels spreken met de Shu's en Za, zijn we er erg bedreven in geraakt om veel te zeggen met weinig (en dezelfde) woorden. Zo klinkt het regelmatig 'many,many,many' en maakte Shu onbewust de goede grap: ' Look! Little porks'! toen ze op een paar kleine varkentjes wees. Kortom, we hebben ons fantastisch vermaakt!

Gameverslaafde aziaten
De vriendelijkheid, de bijzondere natuur en de fijne dagen in Sapa werden extra gewaardeerd na ons eerdere bezoek aan Hue, wat erg is tegengevallen. Een record aantal onvriendelijke vietnamezen ontmoet en tijden door de regen naar een internetcafe gezocht dat NIET zat volgestampt met game-verslaafde aziaten. Het is werkelijk niet te geloven, maar in het weekend en na schooltijd zitten letterlijk ALLE computers vol met deze game-verslaafde jongeren... en denk maar niet dat ze hun plekje verlaten voor sluitingstijd. Geen succes dus.
Wel hebben we mooie eeuwenoude tombes en pagodes bezocht in Hue op de motorbike en hebben we deelgenomen aan de 'DMZ' tour (Demilitarized Zone), waarbij je langs alle belangrijke oorlogsplekken vanuit de American War komt en we de tunnels zijn in geweest. De tunnels uit de Vietnam Oorlog waren indrukwekkend en de moeite waard, maar de rest van de tour was een aanfluiting en een echte afrader: je zit uren achtereen in de bus en de informatie die wordt gegeven over de oorlog, is in de verste verte niet meer objectief te noemen.

Dus na een paar dagen de slaapbus naar Hanoi genomen, waarbij we echt pech hadden: We werden als laatsten opgehaald, waardoor alle fatsoenlijke plekken al bezet waren en we moesten plaatsnemen op de 'dump-plek': helemaal achterin de bus zijn 5 plekken pal naast elkaar, met het plafond een meter boven je waardoor je niet rechtop kunt zitten. Deze 5 plekken werden door Thomas en mij en 3 vietnamezen bevolkt gedurende de 13 uur durende rit,dicht tegende vietnamezenaan en zonder airco. Wie zegt dat reizen altijd comfortabel is ;)?

Hanoi
Tot slot, Hanoi (grootstestad in het noorden)is een top stad! Heel veel kleine straten, ontzettend veel kleine oude winkeltjes, straatverkopers, mensen en scooters, waardoor de stad een gezellige oude uitstraling heeft en helemaal niet groot lijkt. Wel is het ontzettend lastig gebleken om de weg terug te vinden, nog nooit zoveel moeite gehad om zelfs je hotel terug te vinden in de wir-war van straatjes in Old Quarter. Ook het traditionele Water Puppetry Theatre was een succes: traditioneel vietnamees orkest en poppenspelen in het water, in een oud theater. Hoe oubollig het ook klinkt, het theater is een paar keer per dag helemaal volgepakt met bezoekers en de show was inderdaad erg leuk!

We zijn nu voor de 2e keer in Hanoi (ook vanuit Hanoi naar Sapa gegaan) en zullen hier nog een paar dagen blijven. Vanuit hier gaan we (na de feest gekte) naar Halong Bay, een baai die prachtig schijnt te zijn met duizenden kleine eilandjes, en over een week vliegen we naar Hong Kong (6 mei).
Daar zal het Azie avontuur worden afgesloten en komt Australie al in zicht. Maar voor nu: De foto's van Sapa, Hanoi en het noorden komen er snel aan! Voor foto's zie de gebruikelijke website www.flickr.com/mirjamstevens. Jullie houden overigens nog foto's tegoed van de ranzige (!) ongelofelijk lange nagels van de vietnamese mannen.

NB Het vietnamese nummer is nog een week actief, maar zodra ik Vietnam heb verlaten, kan ik het uiteraard ook niet meer gebruiken. In Australie komt er een nieuwe simkaart!

David Stevens je kleinste broertje!!

Hè mirrie wat kun je toch goed schrijven!! Heel mooi verhaal!

Kus!!!! David

Josien van Dort

Weer leuk om je belevingen te lezen!
Geniet er maar goed van, veel plezier!
Gaan wij lekker Koninginnedag en -nacht vieren ;)

jos

of ik op die laatste foto's (van die nagels) zit te wachten.....ik weet het niet, maar op alle andere wel!!!
Liefs en ga op zoek naar een consul voor koninginnedag!

Alexa

Great! I love you :D

xx je nichtje

Carla

Hoi Mirjam
Wat een ervaringen allemaal, erg leuk.
Geniet ervan en nog veel plezier
Tante Carla

Peter

Je hebt echt een prachtig verslag geschreven, ik lees je verhalen met plezier,
liefs je oom Peter

je socciemattie

B'vo voor lid zijn ;) Ik ga zo je mailtje beantwoorden!

Pils

Wederom weer erg leuk om alles te lezen! We hebben je wel gemist bij het KDST ;)

Liefs

Felice

Ha mirrie! Wat een heerlijk verhaal weer!! Tegenvallers zijn altijd balen maar maken de leuke dingen ook weer extra leuk!! Gek dat Azië er alweer bijna op zit! Wat gaat het toch snel! Ben benieuwd hoe hong kong gaat zijn!! Ik ben morgen weer terug in Kaapstad, en dan zondag lotje ophalen van het vliegveld dus leuk leuk allemaal!! Liefs

marjan

Hoi Mirjam,
Ontzettend leuk je verslag en je foto's, lees het regelmatig en hoor natuurlijk ook heel veel via mama.
Nog hele fijne tijd en vooral heel erg genieten,
veel lieve groeten Marjan Janssen

Marieke Weimar

Super leuk alle verhalen en foto's! Ben benieuwd hoe je Halong Bay vond en natuurlijk alle andere verhalen! Liefs, Marieke

Marije

Lieve Mir,

Leuk verhaal weer! Had natuurlijk al het een en ander gehoord aan de telefoon, maar is erg leuk om de rest te lezen! Je hebt een bepaalde manier van schrijven, waardoor het verhaal heel 'echt' wordt. Ik zie het zo voor me! :)

Vond het leuk om je weer even te spreken! Duurde even voor het weer lukte, maar dan heb je ook wat!

Lieverd, geniet nog even van je laatste (anderhalve ?) week met Thomas!! Daarna begint weer een nieuw avontuur!!!

Knuffel, Marije

Silvie

Mir!

Ik ben ook weer terug op het vasteland! :) Leuk om je verhaal te lezen, zelfs als je brak bent is het goed te doen ;). Mijn moeder en de belg komen woensdag op mijn verjaardag hier aan in Lissabon, erg leuk dus!!
Veel plezier daar, dikke kus!

Inge

Mooi verhaal weer :D Genieten!
Dikke kus lieve zus!

Lisanne

Hee Mir!!

Heb weer heerlijk je verhaaltje gelezen! Heel veel succes nog verder! Ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen:) Liefs